ATR ogłosił wczoraj (12 lutego) wyniki za cały rok 2024. Pokazane dane wskazują na bardzo dobre rezultaty zarówno w segmencie sprzedaży jak i dostaw słynnych turbośmigłowców. Jak podkreśla producent, jego trajektoria wzrostu jest napędzana przez udane partnerstwa z obecnymi i nowymi klientami.
W 2024 r. ATR sprzedał 56 samolotów co oznacza wzrost o 40 proc. w porównaniu do 2023 r. Zamówienia składali zarówno dotychczasowi użytkownicy jak i nowi klienci, reprezentujący linie lotnicze oraz leasingodawców, co jest przykładem silnego popytu rynkowego na samoloty ATR. Dokładnie zamówiono 51 samolotów ATR 72-600 oraz pięć ATR 42-600, co zwiększa portfel zamówień producenta do ponad 150 maszyn. W 2024 r. azjatyccy przewoźnicy wykazali znaczne zaangażowanie w zakup nowych samolotów, ale ATR odnotował także nowe zainteresowanie ze strony
kanadyjskiego Rose Air, który stał się przy tym pierwszym klientem z Kanady (launch customer) wprowadzającym na rynek najnowszą wersję -600 ATR-a.
- Przetrwaliśmy trudny rok 2024 i chcę podziękować wszystkim, od naszych klientów po moich współpracowników, którzy przyczynili się do tych wyników. W 2024 roku podwoiliśmy naszą podstawową ofertę wydajnych, niedrogich połączeń. Nasze wyniki pokazują, jak istotne są nasze samoloty dla naszych operatorów i ludzi na całym świecie, którzy chcą się łączyć w sposób zrównoważony - powiedziała Nathalie Tarnaud Laude, prezeska ATR-a.
Dostawy były zgodne z zaplanowanym poziomem i utrzymały się na tych samych wartościach co w roku 2023 r. Łącznie ATR dostarczył 35 samolotów oraz posiadał jedną gotową maszynę do dostarczenia, spełniając tym samym wytyczne podane na początku roku. Patrząc w przyszłość, ATR spodziewa się, że rok 2025 będzie kolejnym rokiem stabilizacji lub z niewielkimi wzrostami, ponieważ problemy w łańcuchu dostaw będą się utrzymywać co najmniej przez pierwszą połowę tego roku. Warto także dodać, że w ubiegłym roku producent
dostarczył 1700. ATR-a.
ATR osiągnął przychody w wysokości 1,2 mld dolarów i potwierdził wskaźnik book-to-bill znacznie powyżej 1. Producent odnotował również prawie 100 transakcji na rynku samolotów używanych, co świadczy o dużym popycie na ekonomiczne i niskoemisyjne turbośmigłowce ATR.
Dział wsparcia klientów oraz usług wzrosły o 15 proc., do 480 mln dolarów, co stanowi wzrost w stosunku do rekordowego poziomu z 2023 r. Pokazuje to dodatkowe korzyści płynące z oferty usług ATR-a, zwiększając przewidywalność kosztów w czasie i oferując dostęp do wspólnych zasobów.
- W 2024 roku dostarczyliśmy to, co obiecaliśmy. Utrzymaliśmy wskaźniki dostaw w trudnych warunkach, jednocześnie witając 16 nowych operatorów, sprzedając 56 samolotów, oferując usługi o wartości dodanej i usprawniając operacje w celu zwiększenia konkurencyjności naszych produktów i rentowności naszych klientów. To nadal daje ATR solidne podstawy na przyszłość i pokazuje, że rynek regionalny chętnie kupuje wysoce wydajne samoloty o odpowiedniej ekonomii, odpowiedniej pojemności i odpowiedniej wydajności” - dodała Nathalie Tarnaud Laude.